Leerdoel 4.3

Tamara ten Hove

Leerdoel 4.3

Aanleiding

Om mezelf door te ontwikkelen op het gebied van mode en personal styling, wil ik mezelf gaan verdiepen in de exclusieve damesmode en de merken die daarbij passen. Daarnaast biedt Voorwinden de kans om personal stylist te worden van de winkel. Na dit leerdoel wil ik bereikt hebben dat mensen een personal dress afspraak bij mij kunnen inplannen en ik deze zelfstandig uit kan voeren.

Formulering leerdoel

Ik wil aan het eind van deze 20 weken zelfstandig een personal dress afspraak uitvoeren volgens de richtlijnen van Voorwinden om uiteindelijk klantconnecties op te bouwen, zodat klanten in het vervolg een afspraak maken bij mij.

Huidig niveau

Naast de exclusieve herenmode heb ik ondertussen verstand van de mode merken die ik zelf koop. Dit is niets vergeleken bij de exclusieve modemerken die worden verkocht bij Voorwinden. Van de 28 merken die ik ga onderzoeken, ken ik er maar 4 bij naam en de rest heb ik nog nooit gezien of gehoord. Daarnaast heb ik nog nooit een personal dress afspraak uitgevoerd en heb ik nog geen klantconnecties op het gebied van damesmode.

Ambitieniveau

Achtergrond achter de exclusieve modemerken kennen. Daarnaast de pasvormen per merk weten en mensen de juiste merken aan kunnen raden, zodanig dat de klant tevreden is en in het vervolg weer een afspraak maakt bij mij.

Acties

  • Inlezen over de 28 modemerken en hier een folder over maken
  • Folder presenteren aan mijn baas Margit en feedback op vragen
  • De richtlijnen van een personal dress afspraak en het meekijken met een personal dress afspraak
  • Zelf een personal dress afspraak uitvoeren en hier feedback op vragen.

Inlezen over de 28 modemerken en hier een folder over maken

PLAN

Om te beginnen met dit leerdoel ga ik van start alle merken van de damesafdeling langs te lopen in de winkel. Vervolgens schrijf ik deze op en ga ik deskresearch doen op internet per merk. Deze merken werk ik vervolgens uit in een folder. Hierbij ga ik in op de stijl van het merk en waar het merk voor staat.

DO

Ik ben begonnen in de serre bij ons in de winkel met de gelegenheidskleding. Deze kledingstukken ben ik gaan vergelijken. Daarnaast ben ik gaan kijken naar de materialen. Vervolgens ben ik doorgegaan naar de casual kant op de damesafdeling. Daar ben ik de kledingstukken gaan vergelijken en de materialen opschrijven. Vervolgens ben ik de merken op gaan zoeken op internet. Ik wilde eerst zelf de merken gaan vergelijken en kijken wat er opvalt aan de merken voordat ik deze kennis op internet in ging lezen. Vervolgens ben ik mijn eigen notities gaan vergelijken met de kennis die op internet over de merken te vinden is. Deze kennis heb ik samengevoegd met mijn eigen bevinden en deze heb ik toegevoegd aan de folder. De folder is een uitgebreide samenvatting geworden met foto's van alle merken en bij elk merk de belangrijkste kenmerken van het merk.

CHECK

De merken leren kennen ging moeilijker dan verwacht. Dat kwam omdat ik nog maar van 4 van de 28 merken gehoord had en ik dus veel nieuwe merken moest gaan leren kennen. Het hielp mij enorm om de verschillende regio's in de winkel te verdelen. Hierdoor leerde ik ongeveer 4 merken per keer kennen. Zo kon ik het goed onthouden. De pasvormen en stijlen die ik opgeschreven had door het zelf vergelijken van de merken, kwam redelijk overeen met de informatie die ik op internet kon vinden. Hier was ik best trots op. Vervolgens ben ik deze merken volledig gaan uitwerken met behulp van de deskresearch. Ik merkte dat ik de merken goed kende toen ik de brochure af had. De combinatie van fieldresearch en deskresearch werkte in dit geval erg goed voor mij.

ACT

Deze actie heeft mij enorm veel geholpen. Ik heb zeker nog niet genoeg kennis om een personal dress afspraak te leiden, maar ik sta al een stuk zelfverzekerder in de winkel. De kennis die ik nog mis, is hoe ver ik van de gevraagde stijlen af mag wijken bij een personal dress afspraak. Dit is nodig volgens mijn baas, omdat nieuwe inzichten bij een klant de klant juist enthousiast maken. Ik ben na deze actie niet meer onzeker als mensen vragen hebben over bepaalde merken en pasvormen. Dit vind ik erg fijn. Dit geeft mij meer zelfvertrouwen in de winkel, maar is ook nodig om de zelfverzekerdheid uit te stralen die uiteindelijk nodig is voor een personal dress afspraak. In de volgende actie ga ik de folder presenteren aan mijn baas Margit. Daarnaast lopen we samen de merken langs in de winkel voor extra informatie van mijn baas. 

De folder:

Folder presenteren aan mijn baas Margit en feedback op vragen

PLAN

In deze actie presenteer ik mijn gemaakte folder aan Margit, mijn baas. Daarnaast. Lopen we samen een ronde door de winkel en hierbij geeft ze me nog de missende informatie als ik wat vergeten ben.

DO

Ik ben de folder aan Margit gaan presenteren. Ik was best zenuwachtig dus af en toe moest ik erg nadenken wat ik wilde vertellen. Maar wanneer ik rustig werd ging het goed. Ik miste af en toe kleine details over de pasvormen en of de merken klein of groot vallen. Margit heeft me dat extra uitgelegd en dit heb ik voor mezelf genoteerd. Ook heeft ze per merk wat standaard combinaties voor mij laten zien die ik kan aanraden bij een bepaald soort klant. Als bewijsvoering heb ik een aantal van deze combinaties aangetrokken op foto's. Zowel de casual als gelegenheidskleding. Margit had verder een extra uitdaging voor mij, namelijk een stijlopdracht bij Polo Ralph Lauren om te kijken of ik op een onverwachte vraag op het gebied van styling zelfverzekerd kon reageren. Vervolgens heb ik de pop aangekleed. Margit had gevraagd om een casual outfit, geheel van Polo Ralph Lauren. Deze opdracht was erg uitdagend omdat we geen jeans van Polo Ralph Lauren hebben. Margit gaf als feedback op de look dat ik het gaaf gestyld had met de omgeslagen mauw en de blouse half in de rok. Verder vond ze goed gebruik gemaakt van verschillende materiaalstructuren. Ze gaf aan dat deze twee punten enorm belangrijk zijn in een personal dress afspraak. Wanneer een outfit niet op de juiste manier aangedaan wordt kan dit niet aanslaan bij de klant. 

CHECK

Omdat ik het idee had dat ik tegen iemand praatte die veel meer van de merken af wist dan ik, was ik erg zenuwachtig bij de presentatie. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik wat onzeker overkwam. Margit zei dat dit nergens voor nodig was en dat ik al veel kennis had. Door de standaardcombinaties die Margit mij liet zien, heb ik nieuwe inspiratie in het combineren van kleding opgedaan. Bijvoorbeeld in het gebruik van verschillende felle kleuren door elkaar. Daarnaast het belang van toevoegen van lagen in een casual outfit. De stijl opdracht voelde erg als een verrassing voor mij, maar ik vond het erg leuk om te doen. Margit vond dat ik dit zelfverzekerd aanpakte en vond dat deze zelfverzekerdheid voldoet aan de zelfverzekerdheid dat nodig is voor een personal dress afspraak.

ACT

De merken en het stijlen van merken heb ik nu enig ervaring in. Maar de voorwaarden waaraan gehouden moet worden bij een personal dress afspraak en hoe zo een personal dress afspraak in werking gaat heb ik nog geen idee van. Dit ga ik aanpakken in mijn volgende actie. 

Standaard combinaties casual en gelegenheidskleding:

Mijn gestylde Polo Ralph Lauren look:

De richtlijnen van een personal dress afspraak en het meekijken met een personal dress afspraak

PLAN

In deze actie krijg ik voor mijzelf duidelijk wat de richtlijnen zijn binnen een personal dress afspraak en hoe zo een dergelijke afspraak er uit ziet. Om te beginnen ga ik samen met mijn baas Margit zitten om het formulier van een personal dress afspraak door te nemen. Vervolgens ga ik meekijken met een personal dress afspraak van Margit om te kijken hoe ze reageert op een klant en hoe ze de klant probeert nieuwe mode inzichten te geven.

DO

Op een formulier voor een personal dress afspraak vind je de volgende informatie: De voor- en achternaam van een klant die het invult, de leeftijd, contactgegevens, met hoeveel personen deze klant komt die geadviseerd willen worden, of deze klant al wel eens bij Voorwinden is geweest, gewenste datum met gewenste aankomsttijd, eventuele voorkeur voor adviseur, favoriete merken, de maat en leeftijd per persoon die geadviseerd wilt worden en als laatste eventuele opmerkingen. Deze informatie krijg ik een half uur voordat ik een personal dress afspraak uit moet voeren te zien. Daarnaast zijn de richtlijnen waarbij ik me bij een personal dress afspraak: altijd netjes blijven, luisteren naar de klant, altijd wat drinken aanbieden aan alle personen die bij de afspraak betrokken zijn, zowel binnen de richtlijnen van de stijl van de klant dingen laten zien als net erbuiten en geen tijdsdruk laten ervaren. Wat bedoeld wordt met dingen net buiten de stijl laten zien, is niet met compleet andere items aankomen, maar bijvoorbeeld ook een straight leg jeans laten passen als iemand vraagt om een skinny jeans verteld Margit. Hierdoor kan een klant geïnspireerd raken. Maar niet voor een wide leg jeans gaan wanneer er om een skinny jeans gevraagd wordt. Hier moet je uiteindelijk een gevoel voor ontwikkelen. Vervolgens ben ik mee gaan kijken naar de personal dress afspraak van Margit. Eerst ging ze door een gesprek wensen vaststellen en dan met de kar een rondje rond de winkel lopen om alle opties te pakken en vervolgens te laten passen. Ik merkte dat ze luisterde naar de klant en vervolgens al haar ideeën aan de klant onderbouwde. Hierdoor kreeg de klant nieuwe inzichten. Natuurlijk vond de klant niet alles precies wat ze zocht, maar je zag dat ze de moeite waardeerde. Verder bleef ze tijdens de personal dress afspraak in contact met de drie personen die mee waren bij deze mevrouw die geboekt had. Het ging voornamelijk over het evenement waarvoor mevrouw de kleding nodig had.

ACT

Het meekijken met de personal dress vond ik erg leerzaam. Ik kon zien hoe ze het aanpakte. Ik merkte dat ik het erg fijn vond hoe de klant reageerde. Je kon zien dat ze heel dankbaar was voor de moeite die gedaan werd. Dit maakt mij voor de volgende actie al iets minder zenuwachtig. Daarnaast heb ik alles in mijn notities geschreven zodat ik dit nogmaals door kan lezen voordat ik mijn eigen eerste personal dress afspraak uit ga voeren. Als laatste heb ik nog wat zinnen die mij opvielen opgeschreven, die ik zelf ook kan vragen bij een personal dress afspraak. Dit zijn een aantal van deze zinnen: "Wanneer vindt de gelegenheid plaats?" "Is het binnen of buiten en moet hier ook rekening mee gehouden worden?" "Heeft mevrouw schoenen waar rekening mee gehouden moet worden?" "Zit er een kleurenthema aan verbonden?"

CARE

Deze actie is erg leerzaam geweest omdat ik nu daadwerkelijk beeld heb bij een personal dress afspraak. Hierdoor is voor mij duidelijk wat van mij verwacht wordt in de volgende actie. 


Zelf een personal dress afspraak uitvoeren en feedback hierop vragen

PLAN

Na 14 weken bij Voorwinden werken en verdiepen in de personal dress afspraken is het zo ver, mijn eerste personal dress afspraak. Ik krijg een bruidsmoeder klant die op zoek is naar de perfecte jurk voor de bruiloft van haar dochter. Om in te lezen over de afspraak krijg ik een half uur van tevoren het formulier. Hierdoor kan ik al wat ideeën op doen. Vervolgens ga ik wat drinken met de klant om de wensen te bespreken. Daarna ga ik mijn rondje door de winkel doen om uiteindelijk te laten zien wat ik voor haar gevonden heb. Het is de bedoeling dat ik met een rek vol kledingstukken naar de klant ga. Als er uiteindelijk een kledingstuk gekozen is ga ik kijken of er nog iets aan vermaakt moet worden.

DO

Toen ik aankwam op mijn werk merkte ik dat ik enorm gespannen was. Ik ging voorbereiden en uiteindelijk kwamen de klanten naar mij toe. Ik merkte dat het een hele vriendelijke bruidsmoeder was met haar dochter en toen zakte al heel veel van mijn spanning weg. Vervolgens heb ik 10 kledingstukken uitgekozen waarvan mevrouw er 8 gepast heeft. Het was alleen helaas nog niet helemaal naar wens. Vervolgens ben ik nog een rondje door de winkel gaan doen en ben ik met nog 4 kledingstukken aangekomen. Deze 4 kledingstukken heeft mevrouw gepast en 1 van deze jumpsuits is het geworden. Ik vond het ontzettend fijn dat ze geslaagd is en er moest inderdaad wat aan vermaakt worden. De zijnaden zijn wat ingenomen. Hiervoor heb ik nog wel iemand van het atelier voor laten komen. Hieronder een trotse foto van het resultaat op de bruiloft zelf:

CHECK

Voor mij kan ik de personal dress zeker zien als een geslaagde actie. Ik zag hoe blij de bruidsmoeder was en ze bedankte me een aantal keer voor de goede hulp. Toen ik achteraf deze foto binnen kreeg was ik zelf helemaal enthousiast. Hieruit merk ik zelf hoe leuk ik de sales vind. Als ik dan net als bij deze mevrouw zie hoe blij ze is met wat ik haar verkocht heb, word ik zelf ook enorm blij. Ik kreeg het tijdens de personal dress wel even warm toen bij de eerste 10 kledingstukken geen goede zat. Gelukkig hadden we alle tijd en is het bij de tweede ronde wel gelukt. Ik ben erg trots en blij met het eindresultaat.

ACT

Uiteindelijk heeft deze actie me nog zelfverzekerder gemaakt op het gebied van exclusieve damesmode en ook in de branche gelegenheidskleding. Door de kennis in de praktijk toe te passen krijg je veel meer zelfvertrouwen. Wel merk ik dat ik nog niet op hetzelfde tempo een personal dress kan laten slagen als Margit dit doet. Dit heeft te maken met ervaring. Dit ga ik langzaam opbouwen. Ik vind dat ik zelf al zeker een personal dress afspraak kan uitvoeren. Ik ga langzaam naar het professionele niveau, maar hier heb ik nog even de tijd voor nodig. Maar ik kan op een lager tempo zelfstandig personal dress afspraken uitvoeren. Verder heb ik nog geen klanten die specifiek naar mij vragen. Ik hoop dat ik in de loop van mijn personal dress afspraken klantconnecties op kan bouwen. Om dit te stimuleren kan ik mezelf ontwikkelen op de juiste vragen stellen aan de klant. Hier zou ik in het vervolg nog extra onderzoek naar kunnen doen.

Na het schrijven van deze actie heb ik nog een bruid geholpen met het vinden van de ideale jurk. Net voor de deadline heeft ze me haar trotse foto met de jurk toegestuurd. Ik vond deze ook nog erg leuk om even te laten zien: 

Uitvoering

Uiteindelijk ben ik enorm tevreden over de manier hoe ik dit leerdoel heb uitgevoerd. Ik merk dat ik af en toe onnodig zenuwachtig ben geweest, maar dit komt omdat ik van tevoren echt nog niets afwist van de damesmode. De volgende keer zal ik mezelf meegeven dat het niet erg is om een fout te maken en dat ik er zonder zenuwen kan staan. Daarnaast heb ik enorm veel kennis opgedaan en heb ik me met dit leerdoel ook ontwikkeld op klantcontact.

Reflectie

Om op een methodische manier terug te kijken naar dit leerdoel heb ik gebruik gemaakt van de STARR-methode.

Situatie: Een personal dress afspraak waarbij ik geboekt word door een onbekende klant om haar te stylen volgens haar wens.

Taak: Inlezen, luisteren, vragen stellen en vervolgens over gaan tot actie. Door de juiste vragen wil ik kennis opdoen naar de vraag van de klant. Vervolgens wil ik met de kennis die ik op heb gedaan de juiste opties aan de klant laten zien, zodat deze klant met een tevreden gevoel en nieuwe kleding naar huis gaat.

Actie: Kennis krijgen over de merken, vaste kledingcombinaties leren, meekijken met een collega en vervolgens zelf uitvoeren. Ik heb het zo aangepakt om zelfvertrouwen te ontwikkelen voordat ik zelf voor zo een situatie kwam te staan. Daarnaast bezat ik te weinig kennis om de klant te kunnen adviseren en had ik hier eerst desk- en fieldresearch voor nodig.

Resultaat: Ik ben blij met het resultaat wat ik nu bereikt heb, omdat ik een groei zie als ik bij mezelf op dit moment als ik het vergelijk met februari. In februari verkocht ik vaak één kledingstuk per klant omdat ik nog geen kennis bezat om andere opties of extra opties naar de wensen van de klant kon laten zien. Als ik dit vergelijk met een klant die ik momenteel aanspreek in de winkel, verkoop ik vaker meer dan één product, dan één product. Dit komt door de kennis die ik heb opgedaan bij deze actie en het verdiepen in personal dress afspraken. Daarnaast bezet ik momenteel genoeg kennis om zelfstandig personal dress afspraken uit te voeren.

Reflectie: Door deze ervaring ben ik nog zelfverzekerder geworden over de kennis in mode die ik op mijn 22ste bevat. Ik heb exclusieve mode kennis in zowel heren- als damesmode. Ik merk dat ik nog kan groeien door het vaker te doen. Daarom blijf ik het komende half jaar werken bij Voorwinden op de damesafdeling fulltime. Wat mijn vervolg stappen gaan zijn ben ik nog niet helemaal over uit. Maar ik merk dat ik de inkoop van de kleding ook erg interessant vind. Verder heb ik gemerkt dat ik mezelf heb ontwikkeld op het gebied van klantcontact. Door de juiste vragen te stellen bouw je klantconnecties op en kan je vaste stylingsklanten opbouwen. Dit is iets waarop ik mezelf in het vervolg nog kan ontwikkelen.

Conclusie

Ik ben blij met dit leerdoel want ik heb extra kennis opgedaan op het gebied van exclusieve mode zodat ik me kan onderscheiden in de modebranche. Ik ga gegarandeerd door in de mode en deze kennis ga ik blijven kunnen toepassen. Daarnaast ga ik me verdiepen in het stellen van de juiste vragen aan de klant.

Ontwikkeling na eerste inlever moment met betrekking tot deze actie

Mijn doorontwikkeling in de exclusieve mode heb ik gedaan door personal dress afspraken te blijven uitvoeren. Hieronder een foto van een tevreden klant: 

Daarnaast ben ik op bezoek gegaan bij het luxe modemerk Natan in Brussel om nog meer kennis op te doen over het merk, de nieuwe collecties en het productieproces.

Tamara ten Hove, Botlandstraat 7, 4698CX, OUD-VOSSEMEER, +31(0)628887416
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.