Leerdoel 2

Jaar 4

Leerdoel 4.2

Aanleiding

Op persoonlijk vlak merk ik dat ik regelmatig bevestiging nodig heb van andere om mezelf goed te voelen. Ik wil mezelf gelukkig kunnen maken zonder bevestiging van anderen. Daarnaast wil ik in staat zijn om zelfstandig keuzes te maken die goed zijn voor mijzelf. Ik merk dat ik in de praktijk hier vaak tegenaanloop. Om volledig sterk aan mijn stage te kunnen beginnen, is dit een goed leerdoel om mezelf in te ontwikkelen. Ik merkte bij mijn vorige stage dat ik slecht keuzes kon maken en dat ik mezelf snel te veel voelde. Hier wil ik bij mijn afstudeerstage niet meer tegenaan lopen.

Formulering leerdoel

Ik wil aan het eind van deze 20 weken zelfstandig keuzes kunnen maken zonder bevestiging van anderen en als ik ergens tegenaanloop het meteen durven te vragen.

Huidig niveau

Als ik een keuze ergens voor moet maken, merk ik dat ik altijd bevestiging vraag aan mijn ouders. Verder vertel ik altijd enorm veel tegen mijn vrienden om ook nog hun mening over mijn keuzes te horen. Daarnaast durf ik niet snel dingen te vragen als ik ergens tegenaanloop. Ik voel mezelf snel te veel. Op dit moment vraag ik alleen dingen als het echt niet anders kan.

Ambitie niveau

Zelfstandig keuzes kunnen maken zonder maar enige bevestiging nodig te hebben van ouders en/ of vrienden. Daarnaast meteen iets durven te vragen als ik ergens tegenaanloop in plaats van blijven proberen het zelf op te lossen tot dat ik erachter kom dat ik het wel moet vragen.

Acties

  • Inlees actie met opdrachten
  • Gesprek met professional
  • Praktijk toepassen

Inlees actie met opdrachten

PLAN

Door privéomstandigheden heb ik contact gekregen met een professional die gespecialiseerd is in mensen helpen met problemen die zij ervaren mentaal. Zij kon mij ook helpen met dit onderwerp. Als eerste actie heeft ze me een module voorgeschreven op het programma Philips Engage. Deze module laat je meer te weten komen over jezelf. Deze module draait om zelfstandig keuzes maken. Eerst krijg je een aantal teksten en video's te zien, en vervolgens maak je daar een aantal opdrachten over. Je komt meer te weten over de situatie waarin jij jezelf nu bevindt, en dit helpt straks bij actie 2 om sneller resultaat te behalen. Deze module moet ik voltooien binnen 5 weken.

DO

De module begon met wat standaard dingen over jezelf, dit ging mij wel gemakkelijk af. Hoe verder de module vorderde, hoe pittiger het werd. De opdrachten lieten je diep nadenken over jezelf en je moest dingen gaan vertellen waarvan je niet echt altijd bewust van was. Ik kwam erachter dat ik veel te lang zelf oplossingen blijf proberen te zoeken, terwijl het veel makkelijker is om hulp te vragen ook al staan deze mensen niet altijd in je vertrouwde omgeving. Daarnaast twijfel ik vaak over mijn eigen keuzes en blijft het in mijn hoofd rondspoken totdat ik bevestiging heb gevraagd aan mensen die dicht bij mij staan. Maar doordat ik dit elke keer doe, is dit een patroon geworden van mij. Dit ga ik leren doorbreken in actie 2 en actie 3.

CHECK

De professional keek ondertussen al mee met mijn resultaten. Zij is de enige die deze kan inzien omdat het een privé module is. Ze kijkt mee om te zien of ik diep genoeg nadenk over mijn antwoorden. Vervolgens kan zij in actie 2 mij extra goed helpen door te zien wat ik geantwoord heb op de module. Ze merkte dat ik al goed bewust was van waar ik tegenaan liep. Verder vond ze het knap dat ik erachter was gekomen dat ik in een patroon zit die ik continu aanhoudt door bevestiging te blijven vragen aan mensen die dicht bij mij staan. Ze wist zeker dat zij mij kon helpen om mij een stuk verder te brengen in de komende 15 weken.

ACT

Ik vond deze module vrij intens. Je denkt in het dagelijks leven niet zo diep na over bepaalde gewoontes die je ontwikkeld hebt. Ik ben gemotiveerd om verder aan de slag te gaan met dit onderwerp omdat ik hier echt vanaf wil. Ik wil sterk aan mijn afstudeerstage beginnen.

Gesprek met professional

PLAN

Ik ga de komende 10 weken een wekelijks gesprek hebben met de professional. Zij gaat me elke week opdrachten meegeven die we de week erna bespreken. Dan kijken we waar ik opnieuw tegenaan gelopen ben en hieruit volgt dan de opdracht voor de volgende week. Het gesprek vindt elke donderdagmiddag plaats.

DO

Door de verschillende opdrachten uit te voeren ben ik tot veel nieuwe inzichten gekomen. Hoe de professional dit verwoordt: "Je legt nieuwe denkpaadjes in je hersenen". Er zijn twee opdrachten die op mij de meeste impact gemaakt hebben. De eerste opdracht is kleine keuzes maken zonder aan iemand bevestiging te vragen. Dit kan gaan over een nieuw kledingstuk kopen tot een dag vrij vragen op mijn werk. Ik merkte dat ik dit bij kleine keuzes al enorm lastig vond. Het bleef continu in mijn hoofd spoken of ik wel de goede keuze had gemaakt. Deze gedachte ging niet weg. Tot dat ik het uiteindelijk dan toch tegen een dierbaar iemand vertelde en toen ik die bevestiging had, kreeg ik pas rust in mijn hoofd. Doordat ik dit niet voor elkaar kreeg, kwam de volgende opdracht. Deze opdracht hield in dat ik dan deze gedachte om bevestiging te moeten vragen op moet schrijven. Deze schrijf je op als "Ik heb de gedachte dat ik bevestiging moet vragen om vrij te vragen op mijn werk." "Ik heb de gedachte dat ik bevestiging moet vragen of ik de juiste keuze maak" Doordat je je eigen gedachte opschrijf met het stukje "Ik heb de gedachte dat" ervoor, haal je de lading van je gedachte af. Hierdoor lukte het me uiteindelijk om geen bevestiging meer te vragen. Ik ben enorm trots op mezelf hoe ik kwetsbaar ik mezelf op heb gesteld en dat ik mezelf enorm heb ontwikkelt.

CHECK

De professional merkte dat ik veel motivatie had om van dit probleem af te komen, maar dat ik soms iets te snel wilde. Dan hield ik bepaalde opdrachten een week vol maar viel ik een week later terug. Daarom benadrukte ze continu dat er geen haast achter zat. Uiteindelijk heb ik de rust en tijd gevonden om dit probleem aan te pakken en vanaf week 8 ging ik voor het eerst kleine keuzes maken zonder bevestiging te vragen en bleef ik dit volhouden. Daarnaast kwam dat snel te veel voelen bij vragen stellen hier ook vandaan. Ik ging soms op mijn werk eerst naar iemand die ik vertrouwde om te vragen of het een gekke vraag was, voordat ik de vraag aan een bepaald persoon ging stellen. Dit inzicht heeft de professional mij gegeven en ze vond dat ik hier ook enorm goed mee aan de slag ben gegaan.

ACT

Ik merk dat ik bij wat grotere keuzes nog wel een klein beetje moeite heb met geen bevestiging vragen, maar hier ga ik de komende 5 weken mee oefenen. Daarnaast vind ik vragen stellen nog lastig. Dit ga ik de komende weken extra vaak in praktijk brengen. Na deze 5 weken heb ik een eindgesprek met de professional. 


De professional die mij geholpen heeft:

Praktijk toepassen

PLAN

Als laatste actie van dit leerdoel ga ik de punten die ik geleerd heb in de praktijk blijven toepassen. Ik heb de afgelopen weken gemerkt dat het makkelijker is om bepaalde denkwijze een korte periode vol te houden, maar je kan snel terug vallen in oude patronen. Daarom ga ik de laatste 5 weken van dit leerdoel zelf aan de slag met de punten die ik geleerd heb.

DO

De eerste weken ging zelfstandig keuzes maken relatief makkelijk. Het zat nog vers in mijn geheugen wat ik geleerd had, dit gaf mij vertrouwen en houvast om achter mijn keuzes te staan. Maar na week 3 merkte ik dat ik soms onbewust toch weer een bevestiging ging vragen aan bijvoorbeeld mijn moeder. Zij gaf dit gelukkig meteen aan mij aan zodat ik meteen weer bewust was van dat dit niet de bedoeling is. Ik merkte dat ik in week 3 even een moeilijkere periode had op het gebied van keuzes maken maar die is in week 4 en 5 weer compleet weggetrokken. Momenteel kan ik zelfstandig keuzes maken zonder bevestiging te vragen en ik ben er van overtuigd dat ik dit kan blijven doen. Juist omdat ik er zo bewust mee bezig ben. Vragen stellen gaat me ook al iets beter af. Wel merk ik aan mezelf dat ik me vaak nog een klein beetje bezwaard voel om wat te vragen. Maar ik zet dan wel door om de vraag te stellen. Ik merk dat hoe vaker ik dit doe, hoe beter het mij af gaat. Na deze weken heb ik nog een gesprek gehad met de professional. Ze heeft me enorm goed geholpen en ik ben een stuk zelfverzekerder geworden. Op het gebied van keuzes maken heb ik mijn doel zeker behaald. Op het gebied van vragen stellen heb ik mijn doel bijna behaald. Ik heb nog een klein weggetje te gaan met oefenen van vragen stellen, maar het gaat al steeds beter.

CHECK

Na deze vijf weken had ik een gesprek met de professional. Zij vertelde mij dat ik enorm vooruit ben gegaan. Ze vindt dat ik enorme stappen heb gemaakt op het gebied van keuzes maken. Verder vertelde ze dat het niet gek is dat ik nog een beetje moeite heb met vragen stellen. Dit heeft tijd nodig. Zolang ik mezelf bewust blijf van de situatie en door blijf zetten om vragen te stellen, doorbreek ik mijn oude patroon.

ACT

Ik ben achteraf heel trots op mezelf na dit leerdoel. Ik heb me best kwetsbaar opgesteld maar ik weet zeker dat meer mensen hiermee worstelen. Ik had dit achteraf gezien eerder aan moeten pakken, maar ik was me er nooit zo bewust van dat dit echt een belemmering voor me was. Dit bewustzijn is pas ontstaan, nadat ik van verschillende mensen hetzelfde hoorde. Ze herkenden dit allemaal in mijn gedrag. Op dat moment dacht ik, ik moet hier wat aan gaan doen. Dat heb ik zeker gedaan!

Uitvoering

De manier van uitvoering van dit leerdoel ben ik zeker tevreden over. Eerst bewustwording en zelfkennis door de module, vervolgens in gesprek met een professional en vervolgens alles langzaam in de praktijk toepassen tot dat ik dit zelfstandig kon. Ik zou niet weten wat ik anders gedaan zou hebben.

Reflectie

Dit was mentaal het moeilijkste leerdoel voor mij van de twee. Bedrijven zullen dit leerdoel niet meteen aan mij zien, maar ik weet zeker dat ik hier zelf enorm veel aan ga hebben in de toekomst. Door meer vragen te durven stellen kom ik verder op mijn stage. Daarnaast scheelt het mij enorm veel energie dat keuzes niet zolang door mijn hoofd blijven spoken als ik geen bevestiging aan een dierbare heb gevraagd. Ik ben blij met het resultaat.

Conclusie

Dit is voor mij een zeer geslaagd leerdoel. Ik ben trots op het resultaat en dit gaat mij een stuk verder brengen in de toekomst. Ik moet er wel het komende semester bewust op blijven letten, maar uiteindelijk zou mijn nieuwe denkwijze een nieuwe gewoonte worden. 

Tamara ten Hove, Botlandstraat 7, 4698CX, OUD-VOSSEMEER, +31(0)628887416
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.