Leerdoel 1

Ik wil aan het eind van deze 20 weken zelfstandig marketing-uitingen kunnen maken via InDesign en Photoshop

Inleiding:

Dit leerdoel is ontstaan uit nieuwsgierigheid naar deze programma's in combinatie met de mogelijkheid tot het leren van deze programma's bij Dyna Dental. Ik heb geen ervaring met deze twee programma's. In overleg met Jolanda Augustijn is een realistisch leerdoel binnen 20 weken om zelfstandig marketing-uitingen te kunnen maken met deze programma's.

Ik ben hierdoor tot het volgende leerdoel gekomen: "Ik wil aan het eind van deze 20 weken zelfstandig een marketing-uitingen kunnen maken via InDesign en Photoshop.

Acties:

De acties die ik bij dit leerdoel ga uitvoeren zijn:

  • Cursus Photoshop en InDesign volgen bij Jolanda Augustijn
  • Online cursus Photoshop en InDesign volgen
  • Foto's fotoshoppen naar opdracht van een opdrachtgever en deze laten beoordelen door Jolanda en de feedback aanpassen en aanleveren aan de opdrachtgever en feedback vragen voor het vervolg
  • Een advertentie in drie formaten maken via InDesign voor een opdrachtgever en deze laten beoordelen door Jolanda en de feedback aanpassen en aanleveren aan de opdrachtgever en feedback vragen voor het vervolg
  • Zelfstandig drie Banners maken en aan de hand van feedback de twee beste aanpassen en laten maken

Cursus Photoshop en InDesign volgen bij Jolanda Augustijn:

Plan: Ik heb nog nooit Photoshop of InDesign geopend op mijn computer dus ik heb er daadwerkelijk nog geen ervaring in. Ik ga om de basistechnieken van InDesign en Photoshop te leren eerst een cursus volgen bij Jolanda Augustijn. Hierin legt ze me de basis uit en vervolgens ga ik deze zelf proberen toe te passen in de praktijk. Hierna checkt ze hoe ik alles gedaan heb op de twee programma's en krijg ik hier feedback op terug. Ik heb voor deze basistechnieken cursus face-to-face gekozen, omdat ik nog nooit met deze programma's heb gewerkt en ik het fijn vind dat ik direct vragen kan stellen en mee kan kijken. Ik heb voor deze actie 2 weken.

Do: Wat in de basiscursus van Jolanda naar voren kwam was de lagen waarmee je kunt werken, waarom dit handig is en hoe je dit kunt gebruiken. Vervolgens heeft ze laten zien hoe je onderwerpen uit een foto kan knippen, achtergronden kunt verwijderen en kleuren aan kunt passen. Als laatste heeft ze laten zien hoe je bestanden kunt importeren, exporteren en overige mogelijkheden. Vervolgens ben ik zelf een kleur gaan veranderen, verschillende onderwerpen op een bepaalde laag gaan zetten en vervolgens dat bestand op verschillende manieren gaan exporteren. Ik vond dit lastiger dan verwacht en het koste voor mij best wel wat tijd voordat ik het een beetje onder controle had. Bij de verschillende onderwerpen op een bepaalde laag zetten merkte ik dat Photoshop niet altijd meteen het juiste onderwerp selecteerde. Hier heb ik nog wat extra vragen over moeten stellen. Ik moest namelijk zelf het onderwerp uit een foto halen en zorgen dat er dus geen achtergrond verder meer achter zat en op een nieuwe laag zetten. Ook wist ik van een heleboel gereedschappen niet wat je er verder nog mee zou kunnen. Maar dit leer ik in een online cursus die Jolanda mij als volgende actie heeft toegewezen. Ze vond dat ik de lagen netjes had gemaakt maar dat ik ze wel wat handiger in kon delen. Dit heeft ze daarna laten zien. Verder had ze geen opmerkingen op mijn opdrachten.

Vervolgens zijn we begonnen met InDesign. Hier is Jolanda eerst de basis over uit gaan leggen en vervolgens mocht ik dit wederom gaan toepassen in een paar kleine opdrachten waar ik vervolgens feedback op kreeg. Ze heeft me eerst uitgelegd hoe de basis gereedschappen in dit programma werken, hoe je InDesign kan koppelen met Photoshop en hoe de lagen in dit programma werken. Daarnaast heeft ze hier ook exporteren uitgelegd omdat je dit in pakketten kan doen. Hiervoor is het van belang dat eigenlijk alle afbeeldingen als iets gedrukt moet worden in CYMK modus moeten staan. Dit kan je dan weer veranderen in Photoshop. Vervolgens ben ik begonnen met de opdrachten. Ik heb foto's gekoppeld aan Photoshop, ik heb deze bewerkt in de juiste modus en ik heb deze geüpdatet in InDesign. Vervolgens ben ik tekst erbij gaan zetten en heb ik een kaart gemaakt. Deze heb ik vervolgens geëxporteerd in een pakket. Ik vond voornamelijk het exporteren lastig. Er waren veel opties, waarbij ik tijdens de opdracht een paar vragen aan Jolanda heb moeten stellen. Verder leek InDesign indirect wel redelijk op Photoshop dus ging dit mij voor mijn gevoel iets makkelijker af dan het eerste deel. Jolanda heeft na mijn opdrachten geen specifieke feedback. Wel heeft ze daarna nog laten zien hoe je een vaste achtergrond kan maken die je vervolgens ook weer aan kan passen maar die los staat van de lagen. Voor InDesign heeft ze ook een online cursus die ik in de volgende actie ga volgen om nog meer functies van InDesign te leren.

Check: Ik vond het dit een actie waar ik echt veel aan heb. Ik had zoals eerder beschreven letterlijk geen ervaring en ik kan nu de basis van beide programma's. Ik vind het oprecht erg leuk om met de programma's te werken dus ik kijk enorm uit naar de volgende acties. Jolanda heeft alles goed aan mij uitgelegd en ik vond een fysieke cursus enorm fijn. Ik merkte dat ik tijdens de uitleg veel vragen heb gesteld. Dit laat mij ook zien dat ik in de afgelopen jaren een stuk pro-actiever ben geworden. Ik stelde het eerste jaar van het Avans misschien net één of twee vragen per les. Nu is het juist het tegenovergestelde. Ik merk dat dit ook erg positief werkt op de mensen waar je mee samen werkt.

Act: De volgende actie ga ik twee online cursussen volgen met betrekking tot beide programma's om nog meer functies binnen het programma te leren. In deze online cursussen zullen ook wat kleine opdrachten zitten. Wanneer deze cursussen af zijn ga ik daadwerkelijk voor opdrachtgevers aan de slag. Ik heb erg veel zin om deze acties uit te gaan voeren. 

Online cursus Photoshop en InDesign volgen

Plan: Dit leerdoel ga ik beginnen met de Photoshopcursus. Dit ga ik doen omdat heel mijn actieplanning in die volgorde is en je vaak Photoshop nodig hebt om InDesign te gebruiken. Vervolgens ga ik alle opdrachten uitvoeren die in de Photoshopcursus staan en kan ik altijd vragen stellen aan Jolanda als ik het niet snap. Wanneer ik de cursus volledig heb afgerond ga ik aan de slag met de InDesign cursus. Dit ga ik op dezelfde manier laten plaatsvinden. Ik heb voor deze actie drie weken.

Do: Ik ben beide cursussen goed begonnen. In het begin dacht ik dat ik alle basisinformatie wel wist door de vorige actie, maar al snel merkte ik dat hier nog veel extra mogelijkheden in stonden die ik nog niet kende. Ik vond het een handige duidelijke cursus waardoor ik voor mijn gevoel al veel met de twee programma's kan. De opdrachten waren duidelijk te maken aan de hand van de vooraf gekregen theorie.

Check: Ik zou alle beginners van Photoshop en InDesign deze cursus aanraden omdat alle basistechnieken in deze cursus staan. Het fijne is dat het pdf-documenten zijn die op je computer zijn opgeslagen, dus je kunt er in het vervolg snel naar terugkijken. Ik merk wel dat ik InDesign lastiger vind dan Photoshop omdat je er meer opties op hebt. Maar ik heb wederom zin om de dingen die ik geleerd heb ik de praktijk toe te gaan passen.

Act: In de volgende actie ga ik eerst alles van Photoshop toepassen. Ik denk dat ik dit aardig onder de knie heb. Dus hier heb ik echt wel vertrouwen in. Ik vind het gaaf om mijn creativiteit te gaan gebruiken in de volgende acties . Ik ben erachter gekomen dat ik een stuk creatiever ben dan ik dacht. Ik heb me nooit beseft dat ik redelijk creatief ben en dat ik het ook leuk vind om creatief bezig te zijn. Dit is een waardevolle leerles en iets wat mijn functie na mijn stage moet bezitten. Daarnaast zijn het handige vaardigheden om te bezitten.

Inclusief opdrachten:

Foto's fotoshoppen naar opdracht van een opdrachtgever en deze laten beoordelen door Jolanda en de feedback aanpassen en aanleveren aan de opdrachtgever en feedback vragen voor het vervolg

Plan: Deze opdracht is voor PrimeLOC/Dyna Dental. PrimeLOC wilt graag twee overzichtelijke foto's waarbij de producten zichtbaar zijn. Foto 1 willen ze graag een foto met de abutments, zowel gehoekt als recht, de attachments en de instrumenten die je nodig hebt. Op foto 2 wilt PrimeLOC alleen de abutments, zowel gehoekt als recht, en de attachments. De achtergrond moet verder transparant zijn zodat het op verschillende websites gebruikt kan worden. Ik heb drie weken om beide foto's te maken inclusief feedback. Dus over drie weken moeten ze goedgekeurd af zijn .

Do: Ik ben begonnen met alle foto's een transparante achtergrond te geven. Bij de ene foto ging dit automatisch, maar sommige foto's heb ik daadwerkelijk uit moeten knippen omdat Photoshop soms te veel weghaalt . Het uitknippen heb ik gedaan met een tool die zelf probeert in te zien tot waar de kleur loopt, zodat het een groter stuk in één keer geknipt wordt. Op het eerst foto mag wel een logo komen en op de ander niet. Ik vond het zeker bij foto 1 lastig om alle producten mooi duidelijk op de afbeelding te krijgen omdat daar veel onderdelen op staan. Daarnaast wilde ik alles op een zelfde afstand hebben zodat het er strak uit ziet. Hier heb ik een trucje van Jolanda voor gekregen tijdens het maken. Ze heeft mij geleerd hoe je geselecteerde producten in één keer op dezelfde afstand van bijvoorbeeld de zijkant kan zetten. Verder heb ik geleerd hoe je afbeelding kwaliteit kan verhogen want niet alle afbeeldingen waren direct binnen de kwaliteit die PrimeLOC als minimum had opgegeven. Ik vond dit een erg leuke opdracht omdat ik mijn creativiteit er in kwijt kon. PrimeLOC had alleen aangegeven welke producten ze op de afbeelding wilde maar verder had ik alle vrijheid. Ik vond het wel lastig om een beetje verschil in de afbeeldingen te creëren omdat ze allebei zichtbaar zijn op dezelfde pagina. De eerste keer dat ik de twee foto's inleverde voor feedback bij Jolanda kreeg ik de feedback dat de attachments ongeveer zo groot moeten zijn zodat ze op abutments toegepast kunnen worden. Hierdoor is er een duidelijk beeld voor de tandartsen wat ze met de producten kunnen. Het is echter niet erg dat het gereedschap relatief wat kleiner is omdat het duidelijk is voor tandartsen dat het gereedschappen zijn legde Jolanda uit. Ik heb de feedback aangepast en daarna waren de foto's door Jolanda goedgekeurd. Toen zijn deze opgestuurd naar PrimeLOC . PrimeLOC vond de kwaliteit van de afbeeldingen goed en ze waren tevreden over de foto's. Ze vonden dat de attachments leuk verschillend waren verwerkt in de twee afbeeldingen. De volgende keer zouden ze iets meer ruimte overhouden tussen het logo en de abutments, maar ze waren tevreden.

Check: Ik vond dit een super leuke, maar spannende actie om te doen. Ik voel me nog redelijk onervaren op het gebied van Photoshop dus ik denk dat ik het daarom zo spannend vond. Maar iedereen was heel vriendelijk tegen me en ze willen me het echt leren dus daar ben ik super blij mee. Ik ben trots op het eindresultaat en vind het gaaf dat ik dit zelf gemaakt heb. Ik heb in deze actie geleerd dat je ook erg op de afmetingen moet letten van de producten die je toevoegt, zodat het duidelijk blijft waar de producten voor dienen. Verder zijn lijnen erg belangrijk op een foto om rust te creëren. Een erg leerzame actie.

Act: In de volgende actie ga ik deze Photoshop skills combineren met InDesign. Ik vind ook spannend om dit wederom voor een opdrachtgever is. Daarnaast gaat dit voor mijn gevoel nog een stap verder dan deze actie. Ik ben trots op het resultaat van deze actie en ik denk dat ik hier in het vervolg heel veel aan ga hebben.

De twee gefotoshopte foto's:

Een advertentie in drie formaten maken via InDesign voor een opdrachtgever en deze laten beoordelen door Jolanda en de feedback aanpassen en aanleveren aan de opdrachtgever en feedback vragen voor het vervolg

Plan: Omdat Dyna Dental 40 jaar bestaat is er een interview gehouden met de oprichter genaamd Guido Houg. Dit interview komt in drie verschillende magazines. Het is gelijk ook een advertentie. Omdat deze advertentie best belangrijk is voor het bedrijf wordt deze gecontroleerd door drie mensen. Yoek Godvliet, CEO Dyna Dental, Chevy de Man, officemanager Clinias en Daphne van de Klei, office/salesmanager Dyna Dental. Ik ga als eerste één goede advertentie maken die ik laat controleren door Jolanda en vervolgens haar feedback verwerken. Daarna ga ik deze advertentie versturen naar de drie mensen die de advertentie controleren. Deze feedback verwerk ik wederom tot de aanbieding goedgekeurd is. Dan ga ik de twee andere formaten maken en laat ik alles door Jolanda controleren. Wanneer zij 100% tevreden is laat ik het goedkeuren door de drie mensen die de advertenties goed moeten keuren en dan wordt deze advertentie verstuurd. Ik heb voor deze advertenties drie weken om goedgekeurd te krijgen door alle partijen.

Do: Ik heb mezelf aan mijn planning gehouden zoals van te voren besproken. Ik vond het best lastig hoe ik de tekstvlakken wilde hebben omdat ik niet wilde dat de advertentie te druk ging worden. Daarnaast wilde ik wel wat van de producten van Dyna Dental laten zien maar wilde ik het wederom niet te druk maken. Met wat hulp van Jolanda is het een rustig geheel geworden. Ik merkte al snel dat meerdere mensen verschillende feedback kunnen geven. Dit vond ik lastig, maar de oplossing was goed blijven communiceren. Ik stuurde alle feedback van de partijen ook door naar alle partijen zodat er duidelijk gecommuniceerd werd wat er allemaal veranderd zou worden. Toen de advertentie goed was gekeurd kwam ik ook nog bij de horizontale advertentie. Naast dat het een andere vorm was en de lay-out wat aangepast moest worden, kon er ook veel minder op deze advertentie. De afmetingen waren een stuk kleiner. Ik moest hierbij dus ook de tekst gaan aanpassen en het ontwerp veranderen. Dit is uiteindelijk in overleg met alle partijen goed verlopen. Wat ik ook lastig vond bij dit leerdoel was dat de verticale advertenties afloop hadden en dat de horizontale advertentie midden op een pagina werd geplaatst. Hierdoor hoefde er geen rekening gehouden te worden met afloop en was het mooier om een kader om de advertentie heen te maken omdat veel van de achtergrond van de advertentie wit of licht was.

Act: De advertenties hebben me relatief veel tijd gekost maar ik ben trots op het resultaat. Ik vond het erg leuk om te doen en het ziet er oprecht professioneel uit. Ook vind ik het knap van mezelf wat ik op InDesign heb gemaakt in combinatie met wat foto's te bewerken op Photoshop. Af en toe werkt het frustrerend dat niet direct alles makkelijk aanpasbaar is zoals je in je hoofd jezelf voorstelt, maar ik heb wel echt goed geleerd om hulp te vragen. Ik ken nog niet alle tools op deze programma's maar de basis heb ik aardig onder de knie.

Care: Ik ben erg benieuwd naar de volgende actie omdat ik daar nog meer bezig ben met de combinatie tussen InDesign en Photoshop. Daarnaast vind ik het ook spannend dat het een groot ontwerp gaat zijn, waarbij de kwaliteit van de afbeeldingen en dergelijke nog belangrijker is. Ik heb er wel onwijs veel zin in en ik zie dit wederom als mooie vaardigheden die ik heb om mee te nemen in het zakenleven. 

192x125

215x285                                                                   230x300

Zelfstandig drie Banners maken en aan de hand van feedback de twee beste aanpassen en laten maken

Plan: Dyna Dental bestaat in 2024 40 jaar. De COO staat regelmatig met de buitendienst sales op verschillende beurzen. Ze maken gebruik van twee banners naast de kraam. Dyna Dental wil één nieuwe banner waarbij het logo en de huisstijl van Dyna Dental 40 jaar wordt gebruikt. Ze willen dit slechts bij één banner omdat deze banner na dit jaar niet meer te gebruiken is. Daarnaast wil Dyna Dental één banner met de merken die ze buiten hun eigen producten verkopen. Deze banner hebben ze nog niet en willen ze vaker gebruiken dus deze willen ze in de standaard huisstijl. Hoe de 40 jaar banner eruit komt te zien is nog geen specifiek idee, dus ik mag twee concepten geven waartussen gekozen kan worden door de CEO van Dyna Dental, Yoek Godvliet. Yoek is ook de persoon die de feedback geeft en de banners moet goedkeuren. Ik heb voor het maken en goedkeuren van deze banners 5 weken.

Do: Als eerste ben ik de standaard banner gaan maken die voortdurend gebruikt gaat worden. Dit heb ik als eerst gedaan omdat hier al een concept idee voor gemaakt was dus ik een idee had welke kant ik met de banner op wilde (zie banner 2). Deze banner maken vond ik leuk en dit ging relatief snel omdat het idee al vast stond. De feedback van Yoek die ik gekregen had op deze banner is een aantal producten die weergegeven worden wilde veranderen. Maar over de lay-out was hij direct tevreden. Na de producten aan te passen werd deze banner goedgekeurd. Toen ben ik begonnen met twee ideeën maken voor de 40-jaar banners. Dit heb ik in overleg met Jolanda gedaan omdat ik nog niet alles weet over het bedrijf en ik deze nieuwe ideeën bedenken lastig vond. Uiteindelijk ben ik zelf op het idee gekomen om een tijdlijn te maken met belangrijke punten van Dyna Dental in de afgelopen 40 jaar. (Banner 3) De oprichter van Dyna Dental, Guido Houg, heeft mij geholpen met de belangrijke momenten van Dyna Dental te kiezen. Daarnaast kwam Jolanda met het idee om een iTero scanner banner te maken omdat dit een nieuw product is van Dyna Dental waar ze de focus dit jaar op willen leggen. (Banner 1) Vanuit hier ben ik twee concepten gaan maken. Ik vond de huisstijl op de banner veranderen naar de gouden huisstijl lastig, maar dit is uiteindelijk wel zelfstandig gelukt. Deze twee banners kostte mij wat meer tijd omdat ik soms ook echt moest stoppen omdat mijn idee niet direct werkte en er rommelig uitzag. Uiteindelijk heb ik banner 1 en banner 3 ingeleverd. Yoek vond banner 1 super goed en was hier erg enthousiast over. Banner 3 vond hij ook goed alleen hij vond het idee van banner 1 uiteindelijk beter. Hij vertelde dat hij het idee van banner 3 wel op een andere manier wilt gebruiken maar niet als banner. Banner 1 had hij feedback over de tekst die onder het logo staat. Deze heb ik vervolgens aangepast en toen is deze banner ook goedgekeurd. Uiteindelijk zijn banner 1 en 2 laten maken en zie je hieronder ook het resultaat in het echt.

Act: Ik ben echt heel erg trots op het eindresultaat. Als ik deze twee banners zie, word ik meteen blij. Ik vind het knap van mezelf dat ik dit geleerd heb naast het schrijven van mijn scriptie. Het gehele leerdoel is mij super goed bevallen. Ik wil door blijven gaan met ontwerpen op Photoshop en InDesign en mezelf hier nog verder in door ontwikkelen.

Care: Dit leerdoel koste voor mij best veel tijd, maar ik ben er enorm trots op. Het heeft mij vaardigheden gegeven waar ik in de toekomst veel aan ga hebben. De basis beheers ik, maar er zijn nog veel mogelijkheden in beide programma's die ik in deze ontwerpen niet nodig heb gehad, maar nog wel wil leren. Maar ik kan uiteindelijk zeggen, met een grote lach op mijn gezicht, dat ik dit leerdoel heb behaald.

Banner 1                                                            Banner 2                                                      Banner 3

Uiteindelijke resultaat:

Tamara ten Hove, Botlandstraat 7, 4698CX, OUD-VOSSEMEER, +31(0)628887416
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.