Engels

Tamara ten Hove

Wat ga ik doen?

Eén van de grootste obstakels waar ik tegen aan blijf lopen is mijn niveau Engels. Ik heb op de middelbare school mijn Engels voldoende afgerond, maar dat vond ik al lastig. In het eerste jaar op het Avans ben ik er al een beetje mee bezig geweest. Natuurlijk met de BC-lessen, maar ook al een keer met PL. Ik merk dat ik er nog steeds last van blijf houden. Omdat we nu heel weinig kunnen doen vanwege deze corona tijd, ben ik begonnen met een cursus Engels.

Dit zijn de verschillende boeken die ik heb:

Het meeste haal ik uit de Cambridge boeken, maar naast die boeken heb ik vwo-examenteksten. Hierdoor kan ik mezelf verbeteren op het gebied van begrijpend lezen en mijn niveau verhogen van een HAVO niveau naar een VWO niveau. Dit is een van de acties die ik ga doen. Daarnaast heb ik een cd bij mijn Cambridge boek. Hierdoor kan ik mijn niveau van luisteren ook verhogen.

Als derde taak staan er verschillende spreekopdrachten in. Deze ga ik uitvoeren en ik ga hierbij aan verschillende mensen feedback vragen op mijn spreken. 

Ervaring

Het was erg fijn om een keer Engels te leren op mijn eigen tempo. Er waren een aantal onderdelen die ik moeilijker vond, bijvoorbeeld luisteren. Lezen ging me al beter af en daar kon ik sneller doorheen. Dit was erg fijn. Leren op eigen tempo.

Lezen

Mijn lees niveau is al een stuk omhoog gegaan. Ik begon bij de VWO examens gemiddeld met 18 fouten, na een semester oefenen ben ik zo vooruit gegaan dat ik deze fouten naar gemiddeld 8 per leesexamen kon brengen. Hierdoor heb ik nog meer motivatie gekregen om door te blijven gaan met Engels. Het laat zien dat ik wel oprecht beter kan worden in dit vak terwijl ik eerst dacht dat het niet voor mij weggelegd was. Ik wil verder gaan om uiteindelijk mijn Cambridge te halen. Dit vind ik een mooi doel om naar toe te werken. 

Luisteren

Luisteren op het gebied van Engels heb ik altijd al erg veel moeite mee gehad. Het gaat voor mijn gevoel erg snel. Ik ben begonnen met luisteren met lezen van de tekst erbij. Dit hielp mij om het beter te volgen. Ik ben langzaamaan zonder tekst gaan luisteren en ik begon het verhaal echt te kunnen volgen. Hier was ik al erg blij mee omdat dit mij nooit eerder gelukt was. Nadat ik dat kon ben ik vragen over verschillende luisterfragmenten gaan beantwoorden, om te testen of ik daadwerkelijk het verhaal goed begreep. Hieruit merkte ik meteen dat ik vooruit ben gegaan. Ik was er zeker van wat ik gehoord had. Hier en daar zat wel nog een klein schoonheidsfoutje, deze wil ik in de toekomst er nog uit zien te halen, maar ik was al erg blij met hoe ik vooruit ben gegaan. Ik voel me niet meer dom als er een keer een verhaal in het Engels wordt verteld. Ik kan het gewoon volgen. Dit zorgt er al voor dat er een deel van mijn belemmering minder is geworden. Dit is erg fijn. Ik wil er nog wel mee doorgaan om de laatste kleine foutjes die ik er nog niet goed uit kon halen te verbeteren. Misschien kan ik in het volgende semester mijn woordenschat nog iets uitbreiden. Dit helpt ook al een deel om de laatste foutjes eruit te halen, bij luisteren maar ook bij lezen.

Spreken

Spreken vond ik altijd verschrikkelijk om te doen, ik was bang dat ik de woorden verkeerd uitsprak, ik wist niet hoe ik uit moest leggen wat ik wilde vertellen. Wat ik ook erg moeilijk vond, was als ik overvallen werd om Engels te praten. Bijvoorbeeld als ik achter de kassa stond en er ineens iemand aan de kassa kwam die Engels sprak. Op zulke momenten sloeg ik meteen dicht. Dit was voor mij het teken om ook hier aan te werken. Ik ben verschillende spraakoefeningen gaan doen. Eerst voor mezelf omdat ik het spannend bleef vinden en dat ik eerst wilde oefenen. Daarna in mijn vertrouwde omgeving, tegen mijn gezin en mijn vriend. Uiteindelijk ben ik deze spraakoefeningen tegen mensen die iets verder weg van mij staan gaan oefenen. Dus vriendinnen van vrienden. Tantes en ooms. Collega's. Ik heb aan twee mensen feedback gevraagd. Deze heb ik hieronder toegevoegd:

Tante: "Ik vond dat ze echt al kon vertellen wat er op de afbeelding stond. Ze legde het goed uit en kon het verhaal mooi vertellen. Ik wist precies wat ze bedoelde en er vielen geen lange stiltes. Ik merkte wel nog dat niet alle woorden er al helemaal vloeiend uitkwamen, maar dat is ook niet erg. Als ze nog een tijdje hiermee blijft oefenen hoor je dat op den duur niet meer. Ze kan zich goed verstaanbaar maken en op een manier waar je jezelf zeker niet voor hoeft te schamen."

Collega: "Tamara vertelde een verhaal vanuit een afbeelding die ik nog niet had gezien. Ze had het zelf van tevoren ook nog niet gezien om het voor haar wat moeilijker te maken. Ze legde de afbeelding uit en aan de hand daarvan moest ik raden wat er op de afbeelding allemaal te zien was. Ik begreep precies wat ze vertelde en ze heeft het erg goed uitgelegd. Als ik een tip mag geven zal ik misschien toch nog even oefenen op je woordenschat zodat je net wat meer woorden kan gebruiken. Maar verder vind ik het echt knap dat je zo vooruit bent gegaan. Super goed gedaan. "

Ik vind het erg leuk om te horen dat ze het zo goed vonden gaan, dit geeft me ook zelfvertrouwen op het gebied van Engels spreken. De twee tips die ik heb meegekregen begrijp ik goed. Mijn Engels kan nog vloeiender, maar dit ga ik nog zeker aanpakken. Daarnaast merk ik zelf ook dat mijn woordenschat een puntje is waar ik nog op achterloop. Ik denk dat dit een goede actie kan zijn voor volgend semester.

Conclusie:

Dit is het leerdoel waar ik het meest trots op ben. Ik heb enorme stappen vooruit gemaakt waar ik zelf ook erg veel aan heb. Ik ben op de punten lezen, spreken en luisteren vooruit gegaan. Wat ik in het volgende semester aan wil pakken is grammatica, woordenschat en het schrijven. Daarnaast wil ik blijven oefenen op de drie vaardigheden zodat ik uiteindelijk het Cambridge diploma kan bemachtigen. Dit is een doel die ik hoe dan ook wil gaan halen. 

Tamara ten Hove, Botlandstraat 7, 4698CX, OUD-VOSSEMEER, +31(0)628887416
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.